Himo är det finska ordet för lusta, strong desire, något man bara måste få. Som garn.

lördag 7 juli 2012

Stickade tavlor


På denna lägerplats har vi njutit, färgarvännen och jag. Här finns utrymme för kreativitet, samtal och god mat. Samtalen handlade bland annat om skolan, fastän vi har sommarlov båda två. Vi tycker att det är så viktigt. Må det vara oss förlåtet. Prata jobb på semestern menar jag.

Kreativiteten har väntat ända sedan vintern på att få ladda ur sig och jag tror bestämt hon hade blivit lite tjurig. Där stod vi något villrådiga med alla vita garner och färger innan vi lyckades locka fram henne. När hon är med, Kreativiteten, så flyter det på.

Det märks när hon är med.

Det märks också när hon inte är med.

Som jag skrivit tidigare ville jag prova färga sockblanks. Underbart att få färga en hel yta, inte bara trådar.

Mina funderingar har snurrat kring hur den färgade sockblanken förvandlas till en socka. Garnet repas upp medan man stickar och trådarna som i målningsskedet har löpt "fram och tillbaka" skall då löpa "runt runt".


 Här ligger en målning som repas upp från kortsidan. Jag förväntar mig en randig socka. Varannan rand mörkgrå och varannan skiftande lila toner. Borde bli ganska coolt. Men det vet man inte förrän man stickat.

Just nu är det värmebölja och händerna svettas så fort man tar i stickorna. Att sticka i juli är som att köra med handbromsen på. Det gnisslar och stretar. Så provsockorna får bli ett senare projekt.


 Den här målningen fick bli till utan tankar på det färdiga resultatet. I och med att tålamodet var kort (nu igen) sköljde jag för tidigt och slutresultatet blev mer pastelligt än på bilden. Men det blev bra det med.

Jag ser en kvinna. Ser du?

Att måla stickade tavlor ger helt klart mersmak. Men tänk om tavlan blir så fin att jag inte vill repa upp garnet sedan? Då blir det kallt om fötterna.

Eller kanske inte. Det finns så många andra härliga garner att sticka av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du tittar in. Lämna gärna en hälsning.